13 júna, 2020 Články Nekomentované

Začala sezóna byliniek! Nájdeme ich na lúke, v lese, v záhradke… sú všade vôkol nás. Mnohé deti vedia, že lieky nemáme iba z lekárne, ale aj priamo z prírody. Vybrali sme 4 druhy liečivých byliniek a prevedieme vás ich využitím. Niektoré spoznáme podľa vône, iné aj podľa chuti. Keďže pracovný list s názvami byliniek je aj v nemeckom jazyku, môžu si deti rozšíriť svoju slovnú zásobu a jazykové schopnosti. Spoznajte niektoré najbežnejšie druhy spolu s deťmi prostredníctvom 3 hravých aktivít. Dnes vám predstavíme prvú z nich a budeme bylinky spoznávať najmä podľa farby, tvarov a veľkostí. Tak zavolajte aj kamarátov a hor sa do spoznávania 😊.

Na aktivitu budete potrebovať:

  • kostým Lúčnej víly (zaväzovacia kvietkovaná sukňa s obrázkami byliniek – mamička/učiteľka) alebo Veľvyslanca kráľa Podbeľa (otecko/učiteľ),
  • hudbu N.R.Korsakova: „Let čmeliaka“,
  • látkové kvietky rôznych veľkostí a farieb (žltý-biely-fialový-ružový-modrý),
  • obrázky druhov bežných byliniek (žltá púpava lekárska, modrá čakanka obyčajná, fialová šalvia lekárska, biela jahoda obyčajná (pracovný list si stiahnite TU),  vrátane tých, ktorých vône si pripravíte do voňavých nádobiek,
  • obrázok včelieho úľa (tiež pracovný list uvedený vyššie),
  • ukážky byliniek (čerstvo natrhané) rôznych farieb,
  • voňavé nádobky s bylinkami (napr. žihľava, mäta, rumanček a materina dúška).

 

Postup:

Nájdite si pekné miesto na lúke či na záhradke. Deti si posadajú vonku na lúku/trávu alebo vnútri na zem, kde pripravíme „lúku“ rozmiestnením látkových kvietkov po zemi. Predstavíme sa (rodič/učiteľ) ako Lúčna víla/Veľvyslanec kráľa Podbeľa z Lúčneho kráľovstva. Na lúke sa chystá veľká slávnosť a kráľ lúky si chce byť istý, či nezabudol na niekoho z hostí. Pýtame sa detí, kto žije na lúke (včielky, motýle, slimáky, lúčne koníky atď.). Tiež sa chceme uistiť, či je pripravená výzdoba – aká iná, než kvetinová. Deti vymenúvajú rôzne druhy lúčnych kvietkov.

 

Poďme si trochu zalietať! Pustíme deťom hudbu „Let čmeliaka“. Kým hudba hrá, deti – včielky – lietajú po lúke. Keď však hudba prestane hrať, deti si musia ako včielky čo najrýchlejšie sadnúť na akýkoľvek látkový kvietok na lúke. Na začiatku dáme na zem aj niektoré obrázky kvetov, aby v prvom kole našli miesto všetky včielky/deti a mohli nazbierať sladký nektár. V ďalšom kole kvietky odoberieme. V druhom kole je už kvietkov menej ako včielok. Tie, ktoré po stopnutí hudby nenájdu miesto, idú do úľa (vopred umiestnime na koberec jeho obrázok), kde pripravujú medík. Po každom kole odoberieme kvety, až kým neostanú posledné dve deti.

 

Naučme sa teraz spoznávať niektoré bylinky PODĽA FARBY. Deti si posadajú do kruhu, za chrbát im rozmiestnime obrázky s bylinkami a v strede necháme látkové kvety z predchádzajúcej aktivity, po jednom z každej farby. Vyzveme deti, aby si pozreli obrázky a priradili k farebným látkovým kvetom obrázky byliniek rovnakej farby.

Jazyková aktivita (farby):

1.       Akej farby je tento kvet? / Welche Farbe hat diese Blume?

Toto je žltý-červený-biely-fialový-ružový-modrý kvet./Das ist eine gelbe-rote-weiße-lila-rosen-blaue Blume.

2.       Ktoré kvety sú žlté- červené-biele-fialové-ružové-modré?/Welche Blumen sind gelb-rot-weiß-lila-rosen-blau?

Rumanček je biely./Kamille hat weiße Blumen.

Materina dúška je ružová./Thymian hat rosen Blumen.

 

Keď sú všetky obrázky priradené a rozprávame sa o tom, ako sme jednotlivé bylinky rozlíšili na prvý pohľad. Podľa farby. Našli sme aj rôzne druhy byliniek, ktoré mali rovnakú farbu (biele: jahoda a rumanček; ružové: materina dúška a mäta)? Podľa tvaru (tvar kvetov, tvar listov…). Je teda dôležité všímať si viaceré detaily, nielen farbu kvetov. Aj listy môžu mať rôznu farbu.

Necháme kolovať ukážky rôznych čerstvých/sušených byliniek, kde môžu deti pekne vidieť, ako sa líšia farby kvetov aj listov…

Viete bylinky spoznať aj inak ako očami (zrakom)? Čo keby sme to teraz skúsili nosom – podľa vône? Dávame deťom ovoniavať vopred pripravené nádobky s vôňou byliniek. Poprosíme deti, aby po ovoňaní ostali potichu a až keď si pričuchnú všetky deti v kruhu, vyzveme ich, aby sa podelili o pocity – či im bylinka voňala, či im niečo pripomínala a či ju vedia uhádnuť. Až bylinku uhádnu, ukážeme im obrázok bylinky. Postupne takto prejdeme so žihľavou, mätou, rumančekom i materinou dúškou.

 

Pripravené v rámci projektu „Kooperácie v oblasti vzdelávania v pohraničnom regióne SK-AT“ realizovaného v rámci Programu spolupráce INTERREG V-A SK-AT.

 

Written by Martina Brinzíková Badidová