návrat na schému
Nová definícia učenia
Východiská

V školách prevláda zaužívaná predstava, že k učeniu dochádza len vtedy, keď je po ňom žiak schopný správne zodpovedať na kontrolné otázky alebo keď dokáže hovoriť o svojich vedomostiach.

Učenie v škole sa vo všeobecnosti spája s matematikou, jazykmi, vedou, kým iné oblasti v ňom majú len okrajové zastúpenie.

Učenie však nie je len o osvojovaní si vedomostí. Ľudia sú komplexné bytosti, ktoré sa učia všetkými zmyslami a vždy v spojitosti s ľuďmi z okolia.

Hra je pre rozvoj detí veľmi dôležitá. Túžba detí po hre sa v nich po dovŕšení školského veku len tak nevytratí. V dnešnej dobe je práve škola jedno z mála miest, kde sa deti môžu hrať s vrstovníkmi. Deti sa vedia ďaleko lepšie hrať ako dospelí. Kompetencie, ktoré si počas hier osvojujú sú pritom rozsiahle a rôznorodé.

Čím menej zadaní má nejaká úloha, tým je pri nej potrebná menšia podpora zo strany dospelých. Deti sa dokážu hrať aj bez pomoci dospelých, preto si netreba robiť vždy perfektnú prípravu. V čase, keď sa časť detí hrá, môže pedagóg s inými deťmi pracovať na zložitejších projektoch.

Prepojenia

Pokiaľ dáme deťom možnosť vybrať si čo chcú robiť, nezvolia si nevyhnutne aktivitu, ktorú by sme my dospelí označili ako vzdelávaciu. Avšak, pokiaľ budeme aktivity, ktoré si deti sami zvolili, pozorne sledovať, môžeme zrazu aj pri nich veľmi jasne spozorovať efekt vzdelávania. Aj pri týchto aktivitách je dôležitá naša pozornosť. Je potrebná k tomu, aby sme dokázali zabrániť aktivitám, ktoré sú neúctivé alebo môžu mať škodlivý vplyv.

Ako na to?
Malé kroky

Nechajme deti samostatne pracovať. Pedagógovia trávia neraz veľa času a energie prípravou vhodných pracovných listov. Keď necháme žiakov, aby si sami hľadali texty, aby sa rozvíjali, písali si, je samotná práca práve tam, kde má byť – pri deťoch.

Hrať sa, hrať sa, hrať sa: Hry sa dajú použiť prakticky v každom predmete: dejiny sa dajú učiť prostredníctvom rolových hier/divadla, počítanie počas loptových hier, geometria sa dá precvičiť prácou so stavebným materiálom, jazykové cvičenia sa využívajú pri spoločenských hrách....

(Ukážka metodického listu diktát a angličtina.)
Stredne veľké kroky

Pozorovanie: Do akých aktivít sa dokážu deti plne ponoriť? Aké aktivity si zvolia, pokiaľ im dáme možnosť výberu?

Hra ako učebný predmet: S rodičmi ale aj s deťmi je dôležité diskutovať o tom, čo všetko sa môžu pri hrách naučiť, a je potrebné vždy naplánovať čas aj na hry.

Veľké kroky

Umožniť deťom slobodne sa rozhodnúť: Medzi aktivitami, ktoré si deti môžu zvoliť, sú napríklad: niekoľko hodinový futbal, hodiny čítania, rozprávanie sa, vymýšľanie rolových hier, hranie sa spoločenských hier, budovanie bojiska, alebo začínanie projektov, ktoré ale nemusia byť zrovna dovedené do konca....čiže všetky tie aktivity, ktoré nenájdeme v učebných osnovách. Pri pozorovaní detí pri týchto činnostiach môžeme rozpoznať množstvo kompetencií, ktoré si počas ich realizácie osvojujú.

Veriť v úspech: Ponechať deťom možnosť vybrať si naozaj slobodne nejakú aktivitu a následne ju aj realizovať, si žiada zo strany učiteľa odvahu.

Ďalšie zdroje informácií

Prednáška Stuarta Browna a význame hry: Hra je viac ako len zábava. Na TED talks. (K prednáške si môžete zvoliť české titulky):: http://www.ted.com/talks/stuart_brown_says_play_is_more_than_fun_it_s_vital?language=en#t-1575489

Nevyhnutnosť hrať sa [anglicky]: http://www.scientificamerican.com/article/the-serious-need-for-play/

Holistické učenie [anglicky]: http://infed.org/mobi/a-brief-introduction-to-holistic-education/



návrat na schému