Trieda je miesto, kde sa žiaci môžu učiť aj bez učiteľa.
Trieda býva zariadená tak, aby mali deti voľný prístup k rôznym pomôckam, aktivitám, zatiaľ čo samotný priestor je prispôsobený prebiehajúcej aktivite.
Pokiaľ sú deťom v triede voľne dostupné učebné materiály a pomôcky, môžu po nich siahnuť aj sami, na základe vlastného rozhodnutia.
Deti sa učia rôznym spôsobom. Čím je ponuka rozmanitejšia, tým sa podarí osloviť viac detí.
Vhodne prispôsobené prostredie umožňuje deťom učiť sa v rôznych pozíciách a na rôznych miestach.
Rôzne materiály vyžadujú rôzne metódy prístupu (Metodické kompetencie).
Dostupnosť učebných materiálov a pomôcok ako aj možnosť siahnuť po nich z vlastného záujmu, podporuje v deťoch Osobné kompetencie.
Vhodne prispôsobené prostredie dáva deťom možnosť voľby.
Tímová práca je v dobre prispôsobenom prostredí výhodná, a každá dospelá osoba môže počas nej zastrešovať inú oblasť.
V škole máme k dispozícii malú čitáreň s regálom kníh a pohovkou.
V blokoch, kedy sa deti venujú ľubovoľnej práci, prípadne počas otvorenej hodiny, si môžu deti vybrať z pomedzi rôznych hier alebo učebných pomôcok.
Otvorený model v každom predmete, ponúka spolu s učebnými pomôckami rôzne témy.
Menej lavíc (písacích stolov). V škole máme len niekoľko stolov, no okrem nich náš priestor poskytuje aj možnosti ako pracovať postojačky, na zemi alebo poležiačky. V triede nemáme stôl pre učiteľa – učiteľ sa počas vyučovania pohybuje medzi deťmi.
Priestor vyhradený na prestávky je súčasťou učebného priestoru. Niektoré aktivity môžu deti realizovať aj vonku.
Zlúčenie viacerých tried, každá trieda sa premiestňuje do špeciálnych učební, resp. priestorov. Máme triedu určenú pre matematiku, jazykovú učebňu, knižnicu, divadelnú miestnosť, hudobnú miestnosť, kuchyňu, laboratórium, kde sa realizujú pokusy..
Materiál Montessori [anglicky]: http://www.nienhuis.com
návrat na schému