Trvalo sa učíme vtedy, keď dokážeme nové poznatky prepojiť s tým čo už poznáme. Je preto veľmi dôležité, aby sa jednotlivé odbory ako aj rôzne spôsoby učenia vzájomne prepájali.
Sústrediť sa na veľkú tému.
Do veľkej témy dokážeme zakomponovať tak učebné plány, ako aj záujmy detí.
Veľká téma toho dokáže veľa priniesť, najmä ak je na začiatku jasné kam smeruje. Má na jej konci stáť nejaká stavba, má byť zorganizovaný bazár, trh alebo výstava?
Odborné kompetencie budú dlhodobejšie, ak ich vieme poprepájať v rámci rôznych odborov.
Ak je téma naplánovaná na dlhšie časové obdobie, dokážeme si lepšie a s menším stresom naplánovať výlety a pod. (kontakty s realitou).
Individuálne projekty, ktoré sú aj individuálne dokumentované, sa dajú lepšie prezentovať v rámci veľkej témy a dajú sa ľahšie začleniť medzi povinné projekty.
Projektové vyučovanie: Počas roka si plánujeme jeden (prípadne viac) projektov, ktoré sú zamerané na jednu tému a realizujú sa jeden alebo viacero týždňov (Tu si môžete prečítať postup a priebeh projektového týždňa s názvom "Doba kamenná" a tu "Kritéria k výberu ročnej témy alebo projektového týždna" spolu s príkladmi tém).
~~~
Ročníková téma: Počas roka sa zaoberáme jednou základnou vybranou témou, ktorú skúmame z pohľadu rôznych predmetov a snažíme sa k nej pristúpiť z viacerých strán. Počas základného plánovania si načrtneme hrubú štruktúru, ktorá je potom jemne modifikovaná podľa záujmov detí, možností okolia, požiadaviek na výsledný produkt, t.j. ako chceme prácu na konci prezentovať. (Opis spracovania príkladu ročnej témy nájdete "tu spolu s postupom krokov tvorenia ročnej témy "Naše mesto" a detailom myšlienkovej mapy tu.)
http://www.dggl.org/fileadmin/media/pdf/Kurztext_Liebertz_ganzheitliches_Lernen.pdf
návrat na schému