Ľudia potrebujú vzťahy.
Vzťahy vznikajú prostredníctvom rozhovorov a spoločných zážitkov.
Vzťahy potrebujú čas – preto pokladáme za veľmi dôležité, aby sa učiteľ nemenil na každej hodine. Iba ak učiteľ trávi s deťmi dostatok času (určite viac ako 2-3 hodiny týždenne), môžu sa vytvárať funkčné vzťahy (viac info o tejto problematike nájdete v texte Spojenie ide pred vzdelávanie od Anne Ustorf).
Sociálne kompetencie sa môžu vytvárať a meniť len prostredníctvom vzťahov s inými ľuďmi.
Budovanie vzťahov si vyžaduje čas, ktorý nie je štruktúrovaný (dlhšie časové bloky).
Pedagóg si dokáže nájsť čas na individuálny rozhovor s konkrétnym dieťaťom len v čase, keď deti samostatne pracujú na nejakom projekte.
Tímová práca dospelých ponúka všetkým zainteresovaným viac možností vybudovať si s deťmi vyhovujúce vzťahy. Deti, ako i dospelí, sú každý osobitný a nie každý vzťah je rovnaký.
Rozhovory v bežnom dni: Počas dňa je dobré komunikovať s deťmi o tom, aký bol víkend, aké majú plány na prázdniny, o novom domácom miláčikovi atď....
Rozhovory o učení: Pýtajte sa detí, čo robia najradšej. V čom sa im darí a čo im naopak ide s ťažkosťami? Na ktorom mieste sa im učí najlepšie? Aké kroky sú potrebné, aby mohli dosiahnuť svoje ciele?
Osobné rozhovory: Dôležité sú osobné rozhovory s deťmi. Tie môžu byť zábavné, vážne, dlhé, krátke, súkromné i verejné, môžu prebiehať v menších alebo väčších skupinách. Môže sa jednať o rozhovory, ktoré sa týkajú rodiny, správania, emócií, môžete sa zhovárať o pocitoch strachu, ohrozeniach, ale aj nápadoch, či o radosti zo spolupráce s dieťaťom. Rozhovory sa môžu týkať reflexií, spätnej väzby na správanie, ale môžete sa napríklad hoci len spoločne smiať, alebo sa spoločne zotavovať...
Násilníci a obete/ Bullies and victims (video): https://www.youtube.com/watch?v=tzftHNh7xP8&app=desktop
Vzťahy: http://www.alphabet-film.com/
návrat na schému