7 októbra, 2020 Články Nekomentované

Pamätáte si na vyzu veľkú – najväčšiu rybu, ktorá kedy plávala v rieke? V druhej časti nášho príbehu sa dozviete, čo sa stalo, keď sa pri rieke usadil človek.

Pracovné listy v slovenskej verzii nájdete TU: Pracovný list 1, Pracovný list 2, Pracovný list 3, Pracovný list 4,

v nemeckej verzii TU: Pracovný list 1, Pracovný list 2, Pracovný list 3, Pracovný list 4 .

Môžete využiť aj obrázok vyzy veľkej (prípadne aj vankúšovú rybu), slovníček a typy na jazykovú aktivitu. Ako pomôcky vám poslúži aj zopár odpadkov, farbičky, špagátik, nožnice, plastelína, kúsky farebných látok či krepový papier a lepidlo.

 

Slovníček: chránený druh/geschützte Tierart, migrácia/die Wanderung, Dunaj/die Donau, ohrozenie/die Gefahr, ryba/der Fisch, vyza/der Hausen, sazan/der Wildkarpfen, šťuka/der Hecht, sumec/der Wels, jeseň/der Herbst, rieka/der Fluss.

 

Inšpiráciu môžete nájsť aj v tomto videu:

 

Postup:

Vyberte sa opäť k rieke a pripravte si na trávu modrý pás látky, ktorý sa kľukatí ako rieka. Vyznačte si na ňom kvôli lepšej orientácii obrázkami deltu rieky a stredný tok Dunaja pri Bratislave (Pracovný list 2) a bohatstvo života v rieke dotvorte pohľadom pod hladinu rybníka/ramena rieky (Pracovný list 3). Bohatstvo rýb v rieke bolo jedným z hlavných dôvodov jej osídlenia ľuďmi (ale aj zdroj pitnej vody, blízkosť lužných lesov – drevo ako surovina na výrobu domov, lodí a iné). Chytiť rybu dokázalo vtedy poľahky aj malé dieťa. Mnohí ľudia boli rybári a chytali malé i veľké ryby (sumec, šťuka, kapor na udicu a/alebo tzv. vrše (valcovitá pletená pasca), veľké ako vyza do ťažných sietí a lovných plotov – Pracovný list 1). Vďaka dostatku rýb mali ľudia dostatok potravy (známy viedenský rybí trh). Ako plynul čas, ľudí neustále pribúdalo, stále viac lovili ryby, znečisťovali rieku a jej brehy (rozsypeme kde-tu zopár odpadkov – niektoré padnú aj do rieky) a začali využívať silu rieky aj na výrobu energie (načo potrebujeme energiu my? Zapnúť svetlo, TV atď.). A tak vybudovali niekoľko veľkých vodných priehrad/elektrární (prehradíme rieku symbolicky napr. stoličkami, niektoré malé rybky môžu prejsť, ale veľké – nech skúsia samotné deti – nie). Symbolicky si teraz môžete sadnúť s malou udicou/ľanovým vrecom (symbolizuje vrše, keďže vyzy sa nechytali na udicu) ako rybár k priehrade a čudujte sa, prečo ste neulovili žiadnu vyzu…

TIP na jazykovú aktivitu: sedíme v kruhu s rukami na zemi – jeden rybár/dieťa recituje a ťapne na ruku tomu, koho chytil/ulovil:

Ich habe gefischt,

ich habe gefischt,

ich habe die ganze Nacht gefischt

und leider keinen Fisch erwischt,

nur dich!… a ťapne rukou.

 

Jedného jesenného dňa, keď sa v rieke Dunaj opäť objavila Kráľovná Vyza (obrázok vyzy), zvolala všetkých svojich riečnych obyvateľov: V našom riečnom kráľovstve už nie je bezpečne. Rybári nás už nelovia iba kvôli zahnaniu hladu, ale chytajú nás aj ako trofeje a predávajú na trhoch. My, vyzy, ale aj iné veľké ryby, nemôžeme už ďalej putovať proti prúdu rieky – bránia nám veľké betónové steny. Potrebujem sa s vami poradiť – čo budeme robiť? Možno nám pomôžete práve vy, deti? (necháme priestor deťom na návrhy).

 

Spoločne si povieme, čo by asi vyzy a ostatné riečne ryby zachránilo: obmedziť rybolov (do rieky pribudnú ryby, ktoré s deťmi na záver vytvoríme), chrániť rieky a ich okolie (môžeme na brehy rieky pridať stromy, vyzbierame odpadky a pod.), umožniť im migrovať/putovať proti prúdu, ako boli zvyknuté po stáročia (nestavať nové a nové veľké priehrady + k existujúcim vybudovať tzv. rybovody: dnes už platí zásada, že rybovod musí byť priechodný pre všetky druhy rýb, žijúcich v danom toku).

A čo môžete urobiť práve vy, aby boli rieky zdravé? Zaujímať sa, ako rieky a ich brehy vyzerajú ako aj o všetko, čo žije v rieke. Pozrite sa teraz ešte raz na našu rieku. Deti by malo napadnúť (prípadne ich navedieme), že môžu vyzbierať odpadky z rieky a jej okolia resp. neznečisťovať rieky. Symbolicky teraz poďme rieku zarybniť vyzami. Každý potom dostane jednu papierovú maketu vyzy (Pracovný list 4), ktorú si môže podľa vlastných predstáv alebo podľa reálnych fotografií vyfarbiť/ozdobiť (nalepiť kúsky farebných látok ako plutvičky, 4 špagátiky a fúzy a pod.) a symbolicky ju vypustí do rieky (na modré látkové plátno). Pri starších deťoch (ZŠ) môžeme modelovať aj jednoduché rybovody z plastelíny či papiera (zbúrať existujúce vodné diela je výnimočne reálne riešenie).

Na záver si všetci sadnite do kruhu, nechajte po ľavej ruke kolovať Kráľovnú vyzu a každý, kto chce, môže nahlas vyjadriť svoj zážitok, nejaký odkaz rieke a jej obyvateľom. Príbeh uzavrite slovami: Možno opäť jedného jesenného dňa uvidíme z (bratislavského) mosta nad Dunajom obrovské vyzy, ako putujú proti prúdu rieky… zatiaľ ich však stále nájdeme v Delte rieky Dunaj.

Nech je pre vás Deň migrácie rýb, ktorý pripadá na 24. októbra, nielen pripomenutím nášho príbehu, ale aj výzvou k aktívnej ochrane a úcte k rieke a jej obyvateľom.

 

Túto aktivitu vrátane pracovných listov sme pripravili z projektu „Kooperácie v oblasti vzdelávania v pohraničnom regióne SK-AT“ realizovaného v rámci Programu spolupráce INTERREG V-A SK-AT.

 

Written by Martina Brinzíková Badidová