Príručka pre posilnenia učiteľa – Karol Herian
„Ak sa dieťa nedokáže učiť spôsobom, ako my učíme, možno by sme mali učiť tak, ako sa ono dokáže učiť.“ (Ignacio Nacho Estrada)
Vďaka čomu sú študenti v škole úspešní? Ktoré faktory vo vzdelávacom systéme sú tie najdôležitejšie, vďaka ktorým žiaci dosahujú výborné výsledky? Podobné otázky si dávali učitelia celé storočia, kladú si ich dnes a samozrejme, sú predmetom mnohých výskumov. A aká je odpoveď?
Ak na tieto otázky nevieme presne odpovedať alebo máme len neoverené domnienky či dohady, ťažko môžeme systematicky zlepšovať naše školstvo. Ak zo škôl vychádzajú spokojní a úspešní žiaci, môže za to ich povaha, talent, riaditeľ školy, učebné osnovy či rodinné prostredie? Je za to zodpovedný učiteľ, klíma v škole, metódy vyučovania, usilovnosť žiaka alebo rozhodujú jeho spolužiaci?
John Hattie, austrálsky výskumník a profesor na Univerzite v Melbourne, sumarizuje a komentuje výsledky výskumov, podľa ktorých je rozhodujúcim faktorom v celom systéme vzdelávania osobnosť žiaka a potom učiteľ.[1]
Podľa syntézy tisícok odborných štúdií [2] najväčší vplyv na žiakove výsledky má jeho vlastná osobnosť, jeho vlastnosti, talenty, správanie. Korelácia medzi schopnosťami žiaka a jeho výsledkami je vysoká, no práve učiteľ je ten druhý najdôležitejší činiteľ v celom systéme, ktorý môže žiakove výkony podporiť alebo oslabiť.
Opakujeme, zo všetkých vonkajších faktorov najväčší vplyv na to, ako sa žiakom darí má učiteľ – konkrétna osoba, ktorá vojde do triedy a svojím jedinečným spôsobom, deň za dňom, pracuje so svojimi zverencami.
Vplyv „domova“ sa samozrejme podstatným spôsobom prejavuje v osobnosti žiaka, v tomto výskume sa „domovom“ myslí skôr podpora žiaka pri učení sa. Zaujímavé je tiež, že „škola“ – budova, veľkosť tried, učebné plány, financie... – to všetko má veľmi malý vplyv na žiakove výsledky.
Keď si uvedomíme, na čo všetko dávame v našom školstve dôraz, koľko investujeme do vybavenia a technológií, meraní a certifikácií, ako veľmi riešime vzdelávacie politiky, zriaďovateľov, metodiky, akreditácie, meníme obsahy a programy a potom všetko administratívne dokladujeme... a pritom to najdôležitejšie si všímame veľmi málo. Zmenu k rastu a učeniu sa u žiakov garantuje predovšetkým učiteľ – učiteľka. Človek, ktorý vstúpi do triedy, zavrie za sebou dvere a stovky, stovky hodín, rok po roku trávi so svojimi žiakmi. Tento učiteľ má najväčší vplyv na to, ako sa žiakom darí, ako sa učia, čo dokážu, akí sú a s čím zo škôl odídu. Spôsob komunikácie, vytváranie atmosféry, zvládanie náročných situácií a predovšetkým spôsob učenia za zavretými dverami, nezávisle od celého systému a politiky okolo, je to, čo rozhoduje.
Dokazujú to výskumy a asi sme to intuitívne všetci vedeli – osobnosť učiteľa, jeho danosti, hodnoty, správanie a pedagogické kompetencie sú esenciou skutočne kvalitného vzdelávania a výchovy žiakov.
Máme dosť skvelých učiteľov? Vieme ich lepšie pripraviť, posilniť a oceniť?
CVIČENIE Tajomstvo výborného učiteľa
Ako by ste sformulovali do troch viet „tajomstvo výborného učiteľa“?
Nájdite si čas a napíšte charakteristiku, vlastnosti či správanie sa výborného učiteľa. Zdanlivo jednoduchá úloha vám pomôže jasne si uvedomiť podstatu vášho povolania a možno vám bude aj kompasom pri vašej práci i vlastnom rozvoji.
Toto cvičenie je vhodné urobiť aj v skupine. Jednotlivci zapíšu svoje vyjadrenia na farebné papiere a tie nepodpísané vyvesia na stenu. Následne kolegovia môžu hádať a argumentovať, kto je autorom ktorého výroku.
[1] Hattie, J. A. (1992a). Towards a model of schooling: A synthesis of meta-analyses. Australian Journal of Education, 36, 5–13.
[2] Hattie, J. A., Clinton, J. C., Thompson, M., & Schmitt-Davis, H. (1996). Identifying expert teachers. Chapel Hill, NC: North Carolina Association for Research in Education.
Viac TU.
Karol Herian - Príručka pre posilnenie učiteľov/časť Čo je pre žiaka najdôležitejšie?
Vydané v rámci projektu „Kooperácie v oblasti vzdelávania v pohraničnom regióne SK-AT“ realizovaného v rámci Programu spolupráce INTERREG V-A SK-AT
Auf Deutsch:
DAPHNE - Inštitút aplikovanej ekológie
Podunajská 24
821 06 Bratislava
+421 2 455 240 19
daphne@daphne.sk
+421 948 181 533
ekovychova@daphne.sk
Bankové spojenie
Tatra Banka: SK27 1100 0000 0026 6745 5010
IČO: 30814081
DIČ: 20 20 912 157
IČ DPH: SK 20 20 912 157
Zapísaný v Registri MV SR Bratislava I, VVS/1-900/90-12768
IČO: 30 81 40 81
Právna forma: Občianske združenie
DAPHNE – Inštitút aplikovanej ekológie
Podunajská 24
821 06 Bratislava