15 júna, 2020 Články Nekomentované

Vitajte pri druhej bylinkovej aktivite! Tentokrát potrebujeme pomoc detí. Kamarátku lienku bolí bruško a hľadá teraz na lúke, čo by jej pomohlo. Pomôžete jej nájsť tú správnu liečivú bylinku?

Na aktivitu budete potrebovať:

  • kostým Lúčnej víly (zaväzovacia kvietkovaná sukňa s obrázkami byliniek – mamička/učiteľka) alebo Veľvyslanca kráľa Podbeľa (otecko/učiteľ),
  • obrázky druhov bežných byliniek (žltá púpava lekárska, modrá čakanka obyčajná, fialová šalvia lekárska, biela jahoda obyčajná – (pracovný list si stiahnite TU) vrátane tých, ktorých vône si pripravíte do voňavých nádobiek,
  • obrázok včelieho úľa z pracovného listu – na rozšírenie aktivity,
  • ukážky byliniek (čerstvo natrhané) rôznych farieb,
  • voňavé nádobky s bylinkami (napr. žihľava, mäta, rumanček a materina dúška),
  • plyšové zvieratko (zvieratko žijúce na lúke, ktoré liečime – napr. lienka).

Postup:

Ako Lúčna víla/Kráľ Podbeľ predstavíme deťom 4 bylinky, ktoré sme už predtým ovoniavali a rozložíme na zemi ich obrázky (môžeme doplniť aj sušenými/čerstvými bylinkami):

  • žihľava/Brennessel – zdravé a krásne vlasy,
  • mäta/Minze – pomáha pri bolesti hlavy,
  • rumanček kamilkový (ľudovo známy aj ako kamilka)/Kamille – pomáha pri bolesti brucha,
  • materina dúška/Thymian – pomáha pri bolesti hrdla a pri prechladnutí.

 

A)      Jazyková aktivita (názvy kvetov):

1.       Ako sa volá tento žltý kvet/žltá bylinka/bylinka bez kvetov?/Wie heißt diese gelbe Blume/dieses gelbe Heilkraut/dieses Heilkraut ohne Blumen (jej nenápadné kvety nevidíme-žihľava/Brennessel)?

Zopakujeme si názvy byliniek tak, že prstom ukazujeme na jednotlivé obrázky a deti hovoria názvy. Pri jazykovom opakovaní skúsime formou básničky/hádanky ako napr.:

 

žihľava/Brennessel:

Na dotyk je pálivá,

zároveň však liečivá.

Pochúťka pre káčatká,

zdravých vlasov kamarátka.

 

mäta/Minze:

I keď jej kvety každý nepozná,

vôňa jej listov je omamná.

Bolí ťa hlávka hlavička?

Pomôže ti mäta, maličká.

 

rumanček kamilkový/Kamille:

Jej biele kvietky,

poznajú všetky dietky.

Zahnať bolesť bruška,

kamilka sa chystá.

 

materina dúška/Thymian:

Keď ťa v zime kašeľ trápi,

spomeň si na jej ružové kvety.

Materina dúška krásne voní,

choré hrdlo rýchlo uzdraví.

 

Teraz si zopakujeme účinky jednotlivých byliniek pri pohybovej aktivite – dospelý dvihne obrázok jednej z byliniek a deti ukážu, na čo im táto bylinka pomôže – chytia si vlasy (žihľava), hlavu (mäta), brucho (rumanček), hrdlo (mateina dúška). Vždy si aj zopakujeme, ako sa daná bylinka volá. Postupne zrýchľujeme.

Aktivitu ukončíme tým, že nášmu zvieraciemu kamarátovi (napr. lienke) povieme, z ktorej bylinky si má teraz pripraviť čaj, aby ho už nebolelo bruško (rumanček kamilkový).

 

Pripravené v rámci projektu „Kooperácie v oblasti vzdelávania v pohraničnom regióne SK-AT“ realizovaného v rámci Programu spolupráce INTERREG V-A SK-AT.

Written by Martina Brinzíková Badidová