14 októbra, 2020 Články Nekomentované

Každé ročné obdobie je viac či menej typické svojím počasím, farbami, vôňami, chuťami či obľúbenými aktivitami. Poďte sa s nami inšpirovať cyklom roka prostredníctvom jednoduchých aktivít. Postačia vám obrázky symbolizujúce rôzne ročné obdobia (napr. zaváranina, snehové vločky), rozmanité prírodniny (napr. orechy, sušené huby, listy – môžete ich s deťmi zbierať počas celého roka), domáce sezónne produkty, košík, šatka, nahrávky zvukov 4 ročných období  a pracovný list (stiahnite si ho TU). Pokiaľ máte možnosť, zhotovte si aj veľký pestrofarebný obrázok či plátno štyroch ročných období.

Inšpiráciu nájdete aj v našom videu:

Slovníček: ročné obdobia/die Jahreszeiten, jar/der Frühling, leto/der Sommer, jeseň/der Herbst, zima/der Winter, sad/der Obstgarten, lúka/die Wiese, záhradka/der Garten, pole/das Feld, úroda/die Ernte.

 

Započúvajme sa do ročných období: Rozprestrite na zem plátno štyroch ročných období a pozvite deti posadať si do polkruhu okolo plátna. Teraz si deti zatvoria oči a pustite im vybrané ukážky 4 ročných období (napr. Vivaldiho 4 ročné obdobia). Každej zvukovej nahrávke potom skúsia priradiť správne ročné obdobie. Mladším deťom (predškoláci) postačí pustiť 2 dobre odlíšiteľné nahrávky pre porovnanie: napr. jar a zimu.

 

Premena ročných období: Poďme sa teraz rozprávať o zmenách, ktoré vidieť na maľovanom plátne. Svoje rozprávanie spestríme obrázkami živočíchov (jeseň – pod zemou spiace sysle), prírodninami (jeseň – pestrofarebné listy) a sezónnymi plodmi (jeseň – šípky, gaštany) či produktami (jeseň – sezónne napr. hruškový kompót), ktoré spolu s deťmi ukladáme na plátno. Dôraz kladieme na aktuálne ročné obdobie – jeseň – a naše rozprávanie prepojíme aj s obľúbenými činnosťami detí (púšťanie šarkanov, vyrábanie gaštankov a iné).

 

TIP na jazykovú aktivitu: Deti rozdelíme na ročné obdobia. Postavia sa do kruhu a my ukazujeme a hovoríme: „Du bist Fruhling, du bist Sommer, du bist Herbst, du bist Winter“. Potom malá kontrola: „Was bist du?“ Pedagóg/rodič hru moderuje: „Jetzt kommt die Sommer“. Každé dieťa predstavujúce leto si vyberie jednu letnú činnosť (napr. plávanie), ktorá je typická pre leto a bude ju znázorňovať (pohybom rúk ako pláva prsia alebo kraul). Takto vystriedame všetky ročné obdobia a vytvoríme si paletu ročných období v pohybe 😊.

 

Spoznávanie plodov podľa hmatu: Podobne ako si mnohé zvieratká robia na jeseň zásoby, aj nám ľuďom poskytuje príroda množstvo chutných plodov, ktoré nám v zime spestria jedálniček. Teraz si deti posadajú opäť do polkruhu. Vyberiete niekoho, komu zaviažete oči šatkou. Pripravíte si košík so sezónnymi plodmi a ich produktami. Jeden vytiahnite z košíka (vyberte 3 dobre známe plody a 1 menej známy – tekvica, cibuľa, jablko, kukurica) a podľa hmatu a vône dieťa háda, čo to je. Môže sa ostatných pýtať 3 pomocné otázky a oni odpovedajú iba „áno, nie“ napr. drží jablko: „Je to ovocie? Je červené? Rastie na strome?“ Keď uhádne, plod/produkt mu ukážeme, pomenujeme a opýtame sa, kde rastie. Ukážte na obrázky SAD, ZÁHRADA, POLE a LÚKA (pomenujte ich) na pracovnom liste a umiestnite plod/jeho produkt na tieto obrázky alebo na plátno podľa toho, kde tento plod rastie (napr. na strom, do záhrady na zem). Na striedačku zaraďte aj ochutnávku – na malú lyžičku naberte marhuľový či slivkový džem – hmat teraz viac nahradí ďalší zmysel – chuť. Keď dieťa neuhádne, vyberieme mu druhý – jednoduchší plod/produkt a hádanie pokračuje. Vystriedajte 3-4 deti podľa záujmu.

 

Na túto aktivitu môžeme nadviazať napríklad prechádzkou do lesa spojenou so zbieraním dobre známych húb, ich krájaním, navliekaním na tenkú niť a sušením 😊.

Túto aktivitu vrátane pracovných listov sme pripravili v rámci projektu „Kooperácie v oblasti vzdelávania v pohraničnom regióne SK-AT“ realizovaného v rámci Programu spolupráce INTERREG V-A SK-AT.

 

Written by Martina Brinzíková Badidová