28 augusta, 2020 Články Nekomentované

Nápady na aktivity so žiakmi

Kým je v prírode príjemne teplo, je vo vode aj na vodnej hladine naozaj rušno! Vyberme sa teda k jazierku či rybníku a odhaľme spoločne jedno vodné tajomstvo.

Skúste chvíľu pozorovať vodnú hladinu a všímajte si život vôkol nej. Poznáte nejaké vodné tajomstvo? Viete chodiť po vode? Ja teda nie, ale možno poznáte niekoho, kto to dokáže. Všimol si niekto na hladine tohto šikovného živočícha (ukážeme obrázok, stiahnite si ho TU). Je to vodná bzdocha korčuliarka. Práve ona dokáže chodiť po vodnej hladine. Ako je to vôbec možné? Poďme si to vyskúšať – urobíme si pokus!

 

Na našu aktivitu budete potrebovať (aspoň po 1 ks): priesvitnú misku s vodou, kúsok papiera, kancelársku spinku, trochu saponátu na riady, obrázok korčuliarky, vajíčka a larvy komára, žabky, modrá látka symbolizujúca rybník, igelit predstavujúci znečistenie vo vode, hračka – auto

 

Experiment – čistá voda

Posaďte sa na trávu či lavičku, do dvojíc dostanete priesvitnú misku s vodou, kúsok papiera a kovovú kancelársku spinku. Na vodu dajte kúsok papiera a opatrne naň položte kancelársku spinku (chvíľu čakajte). Viete, prečo sa papier so spinkou nepotopí, ale ostane plávať na hladine (informácia pre pedagóga/rodiča: vďaka špeciálnej vlastnosti vody – tzv. povrchovému napätiu vody)? Tak ako každý z nás je môže byť pracovitý, veselý alebo vtipný, aj voda má svoje vlastnosti. Jednou z nich je aj táto špeciálna vlastnosť.

 

Experiment – znečistená voda

Teraz nalejte do misky s vodou niekoľko kvapiek saponátu (alebo olej) a pozorujte, čo sa bude diať. Všimli ste si, že po chvíľke sa začal papier aj so spinkou ponárať? Čo sa stalo? (Informácia pre pedagóga/rodiča: saponát narušil povrchové napätie vody). Čo keby niekto vylial saponát do tohto rybníka/jazierka?

 

Život v (znečistenom) rybníku

Spomeniete si teraz, aké živočíchy ste videli pri/vo vode? Zahrajme sa na taký rybník (rozprestrieme modré plátno). Každý z vás bude predstavovať nejakého živočícha: niektorí budú korčuliarky (chodia po 4 vo vode), iní komáre (lietajú a vydávajú zvuk bzzzz) a ďalší žabky (skáču). Zrazu však niekto príde (pedagóg/rodič) a začne si pri rybníku čistiť saponátom napr. auto (hračka). Saponát postupne steká do vody (pedagóg/rodič symbolicky igelitom postupne prekryje takmer celý rybník). Niektorí obyvatelia odletia (zopár komárov), odskáču (zopár žabiek) na iné miesto, ale koho sa pedagóg/rodič dotkne, znehybnie – zahynie (dotkne sa všetkých korčuliarok, zopár komárov a žabiek).

 

Čo sa stalo?

Deti, už viete, čo sa stalo? Čo znamenajú saponáty, oleje a podobné nečistoty vyliate do vody pre živočíchy, ktoré tu žijú? Saponát spôsobí, že voda stratí úžasnú moc a už sa po nej nedá viac chodiť! Preto sa všetky korčuliarky ponorili a utopili; komáre by tu nemohli klásť vajíčka (preto radšej odleteli) na vodnú hladinu a žabkám začala chýbať v rybníku obľúbená potrava.

 

Na záver nechajme deťom priestor, aby povedali, čo sa im na experimente páčilo. Experiment uzavrieme tým, že si s deťmi v kruhu povieme, ako môžeme aj malými rozhodnutiami a činmi pomôcť chrániť vodu (a tým aj jej obyvateľov).

 

Prajeme vám príjemne strávený čas pri rybníku či jazere a radosť z odhaľovania ďalších tajomstiev.

 

 

Aktivitu sme pripravili v rámci projektu „Kooperácie v oblasti vzdelávania v pohraničnom regióne SK-AT“ realizovaného v rámci Programu spolupráce INTERREG V-A SK-AT.

Written by Martina Brinzíková Badidová