30 júla, 2020 Články Nekomentované

Dnes sa zahráme na umelcov! Chýbajú vám štetce? Nemáte žiadne farby ani materiál na tvorbu? Stačí sa vybrať von počas ktoréhokoľvek ročného obdobia a rozhliadnuť sa vôkol seba. Určite ste už počuli o tzv. LandArt – umení v prírode. Pri tejto aktivite nie je dôležité samotné dielo (pominuteľnosť LandArt diel je často veľmi rýchla), ale spolupráca v skupine, rozvoj fantázie, zapojenie viacerých zmyslov a radosť z prítomného tvorenia v reálnom prostredí.

Vyberte sa do záhrady, lesa či na školský dvor. Môžete so sebou zobrať aj inšpiratívne obrázky existujúcich LandArt dielok, ktoré nájdete ako súčasť nášho pracovného listu v slovenskej verzii (TU) či nemeckej verzii (TU) verzii alebo si vyhľadáte iné.

V rámci malej jazykovej rozcvičky vymenujte zmysly a ukazujte s deťmi postupne na svojom tele (pohybová rozcvička, môžeme aj zrýchliť pri vymenúvaní): zrak – (ukážeme) oči, sluch – uši, čuch – nos, hmat – ruky, nohy, koža…, chuť – ústa, jazyk.

Aby ste sa stali umelcami, skúste teraz zapojiť svoju fantáziu. Všímajte si už vytvorené diela prírody! Je ich všade okolo vás neúrekom! Možno zbadáte na zemi ležiace srdce, ktoré tam práve vytvorili mravčeky pri putovaní do svojho mraveniska. Vypozorované dielka nechajte deti pomenovať podľa toho, čo im objekt/vec pripomína. Ktoré bolo najveselšie?

Deťom prezradíme, že umelec predtým, ako začne tvoriť, potrebuje nejaké zadanie, čo asi má vytvoriť. Deti rozdelíme do skupín, pričom každá skupina dostane inú úlohu/zadanie ako napr.:

  • SEMIENKO – budete tvoriť dielka, kde budú nejaké plody a/alebo semienka.
  • SLNKO – budete tvoriť dielka, kde bude niečo žlté alebo bude dielko na slnku (napr. kvet, žltý list a pod.).
  • RASTLINKA – budete tvoriť dielka z rastlín (konárikov, kôry, listov …z rôznych častí stromov okrem plodov/semien).
  • KAMEŇ – budete tvoriť dielka z kameňov.

Deťom pripomenieme, že nič neničíme! Necháme im čas cca 15-20 minút, priebežne ich obchádzame a sledujeme ich proces spolupráce. Po zvolaní detí (tvorbu ukončí vopred dohodnutý signál) postupne predstaví každá skupina svoje dielko ostatným (môže ho aj pomenovať).

Spoločne ukončime program v kruhu. Povedzme najskôr my (dospelý/pedagóg) nejaký náš pozitívny pocit/zážitok/poznanie z tejto umeleckej aktivity a následne nechajme deťom kolovať napr. kamienok  a kto chce, nech zdieľa pocity s ostatnými. Kto nechce, pošle kamienok jednoducho ďalej.

 

Prajeme vám príjemne strávený čas v prírode a radosť zo spoznávania a tvorenia.

Pripravené v rámci projektu „Kooperácie v oblasti vzdelávania v pohraničnom regióne SK-AT“ realizovaného v rámci Programu spolupráce INTERREG V-A SK-AT.

Written by Martina Brinzíková Badidová