
Príručka pre posilnenia učiteľa – Karol Herian
„Čo by mohlo byť vznešenejšie povolanie a cennejšia rola pre štát, než to,
keď dospelý pomáha rásť novej generácii.“ (Marcus Tullius Cicero)
Mnohí učitelia sa necítia v dnešných školách dobre. Milujú svoju prácu, chcú ostať v školstve, chcú dobre učiť a predsa sa im ťažko hľadá miesto a priestor pre realizáciu svojho poslania, často strácajú porozumenie svojich kolegov alebo rodičov. A predsa pokračujú kvôli svojim žiakom, hoci často na hrane sebaobetovania sa.
Všeobecne, pedagógovia na základných a stredných školách sa často stretávajú s neľahkými výzvami: nízky spoločenský status a platové ohodnotenie, náročné pracovné podmienky, strata motivácie, neľahké vzťahové situácie so žiakmi, zasahovanie rodičov, nedostatočná kvalita pregraduálneho a kontinuálneho vzdelávania, feminizácia profesie, nedorozumenia kvôli prehlbujúcim sa generačným priepastiam, potreba prijímať nové technologické nástroje, meniace sa nároky, syndróm vyhorenia, rezignácia a vyčerpanie z náročnej sociálnej interakcie, únava z neúspešných pokusov o zmenu, administratívna záťaž, únik kvalifikovaných odborníkov zo školstva…
Aby učitelia zvládli odborné, sociálne ale i metodické a osobnostné výzvy, ktoré pred nimi v škole vyvstávajú, musia sa učiť, meniť, rásť a prispôsobovať sa. Ak na dlhšiu chvíľu ustrnú vo vlastnom rozvoji, oslabia seba a neslúžia najlepšie svojim žiakom.
Tento postoj je pre niektorých učiteľov absolútne samozrejmý. Vidíme ich, ako sa pýtajú, ako sa zaujímajú: Ako lepšie učiť? Aké zdroje a metódy použiť? Aký je môj žiak a ako myslí? Ako s ním komunikovať? Z čoho pramení jeho správanie? Ako naň reagovať? Čím ho motivovať?
A súčasne je tento postoj – potreba stáleho učenia sa – pre druhú časť pedagógov celkom cudzí. Stretávame aj takých. Kde chýba porozumenie a vnútorná motivácia, kde je veľa „starého“ poznania a málo radosti z práce, je i všetko vzdelávanie učiteľov v oblasti odborných, pedagogických, sociálnych či osobnostných kompetencií útrpné a nedostatočné.
Takýchto rôznych učiteľov máme v našom školstve.
Ale ak nám záleží na naozaj dobrých školách, kde sa deti a mladí ľudia radi učia, potrebujeme predovšetkým dobrých učiteľov. Áno, aj štátnu vzdelávaciu politiku, aj transformáciu obsahu a osnov vzdelávania, finančné a technologické zázemie, ale najskôr dobrých učiteľov. Len vďaka nim môžu byť školy zdravé, demokratické a humánne. Nikto iný, len dobrí učitelia môžu byť garantmi zmien celkovej atmosféry, ktorá podporuje autenticitu a tvorivosť žiakov, ich slobodu, kritické myslenie a preberanie zodpovednosti. Kvalitný obsah vzdelávania, ktorého súčasťou je ľudská a kooperatívna stránka učiacich sa procesov, vyžaduje pripravených, múdrych, ale aj spokojných učiteľov. Veľmi si ich vážime a veľmi ich potrebujeme.
CVIČENIE Moje povolanie
Vezmite si pero a venujte pätnásť minút bdelej práci na tomto cvičení.[1] Ďalej sú uvedené začiatky viet a pokúste sa ich, jednu po druhej, dokončiť. Prosím, nepremýšľajte príliš. Keď postúpite k ďalšej vete a necítite žiaden impulz na jej dokončenie, uvedomte si svoje pocity a prejdite na ďalšiu vetu.
Toto nie je cvičenie, ktoré musíte vyplniť správne. Tento text je sprievodcom, ktorý vás pozýva k pozornejšiemu pohľadu na vašu prácu.
Po dokončení všetkých viet, prosím, zostaňte so svojím dychom a zotrvajte dve až tri minúty v tichosti. Ako sa cítite? Potom si znova prejdite text. Aké odpovede, témy, otázky a výroky sa vám zdajú najdôležitejšie? Čo tie odpovede vyjadrujú?
Získali ste stručný vhľad do komplexnosti vašej práce. Možno sa k tomuto cvičeniu vrátite neskôr a uvedomíte si, ako ste odpovedali s odstupom času, všimnete si zmeny vo vašom vnímaní a vykonávaní práce.
Toto cvičenie si môžete urobiť aj v skupine kolegov. Po individuálnej práci sa stretnite v dvojiciach či menších skupinkách a zdieľajte si svoje odpovede, pocity, pozorovania. Pozorne počúvajúci partner vám môže ponúknuť svoju reflexiu.
ZOZNAM VIET PRE UČITEĽOV
Práca je …
Učiteľ je …
Môj základný postoj, keď som v škole …
Môj základný postoj, keď som doma …
Moje pracovné prostredie …
Najsilnejšou motiváciou pre moju prácu je …
Ak by som si mohol vybrať, rád by som pracoval …
Za svoju prácu dostávam …
Pracujem, aby …
Zo všetkých činností v škole mám najradšej …
Keď sa pozriem na prácu iných učiteľov, oceňujem …
Ak by som neučil …
Keby som mal veľa peňazí, pracoval by som …
Moja najväčšia zručnosť v práci je …
Mojou hlavnou slabosťou v práci je …
Iní ma vnímajú ako učiteľa, ktorý …
Moji rodičia moju prácu …
Môj partner moju prácu …
Moju prácu najviac uznáva …
Keď som za môj výkon kritizovaný, ….
Môj sen ohľadom učiteľskej práce …
Aby som naplnil svoj sen, potrebujem …
Najväčšie stresory v mojej práci sú …
V práci som šťastný, keď …
Ideálny deň …
Najhoršia časť mojej práce je …
To, ako pracujem ovplyvňuje …
Moje prevládajúce emócie počas práce …
Moje prevládajúce emócie po práci …
Počas prestávok …
Voľnočasové aktivity a pracovné aktivity sa líšia …
Moje najcennejšie skúsenosti v práci ….
Cítim sa v práci úplne slobodne, keď …
[1] Toto cvičenie je inšpirované pracovným listom Kai Romhardta, ktorý ho používal na seminároch Mindfulness at Work seminars. In http://mindfulnessbell.org
Karol Herian – Príručka pre posilnenie učiteľov/časť Naše školy pre učiteľov
Vydané v rámci projektu „Kooperácie v oblasti vzdelávania v pohraničnom regióne SK-AT“ realizovaného v rámci Programu spolupráce INTERREG V-A SK-AT
Auf Deutsch: